torstai 16. toukokuuta 2013

Virkkaa kuusikulmio

Näin virkkaat kuusikulmion! Palavirkkauksesta syntyvistä kappaleista voit koota esimerkiksi peiton tai tyynynpäällisen.


Aloitus:
Virkkaa kuusi ketjusilmukkaa. (Vaihtele määrää tarpeen mukaan. Ota huomioon lanka sekä koukku.) Sulje renkaaksi piilosilmukalla ensimmäiseen ketjusilmukkaan.

1. kerros:
(Vinkki: virkkaa aloituslanka työn joukkoon tämän kerroksen edetessä, jotta päättelytyö helpottuu.)
Virkkaa 3 ketjusilmukkaa. Virkkaa aloituksen muodostamaan renkaaseen 11 pylvästä.
Koska kerroksen alun 3 ketjusilmukkaa korvaavat yhden pylvään, työssä on nyt 12 pylvästä.
Sulje kerros piilosilmukalla kerroksen alun kolmanteen ketjusilmukkaan.

2. kerros:
Virkkaa 3 ketjusilmukkaa (=pylväs). Virkkaa samaan silmukkaan pylväs + 1 ketjusilmukka.
Toista alla mainittu kohta 11 kertaa (eli kerroksen loppuun asti):
Samaan silmukkaan 2 pylvästä yhteen + 1 kjs.
Sulje kerros piilosilmukalla kerroksen alun kolmanteen ketjusilmukkaan.

3. kerros:
Virkkaa kaksi piilosilmukkaa, jotta pääset etenemään edellisen kerroksen ketjusilmukan luomaan lenkkiin.
Virkkaa nyt 3 ketjusilmukkaa (=pylväs) + 2 pylvästä kyseiseen lenkkiin. Virkkaa vielä 1 ketjusilmukka.
Toista alla mainittu kohta 11 kertaa (eli kerroksen loppuun asti):
Seuraavaan ketjusilmukkalenkkiin eli "rakoon" 3 pylvästä + 1 kjs.
Sulje kerros piilosilmukalla kerroksen alun kolmanteen ketjusilmukkaan.

4. kerros:
Virkkaa 3 ketjusilmukkaa + 1 kiinteä silmukka seuraavaan, edellisen kerroksen muodostamaan ketjusilmukkalenkkiin.
Toista alla mainittu kohta 11 kertaa (eli kerroksen loppuun asti):
3 ketjusilmukkaa + 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkalenkkiin eli "rakoon".
Sulje kerros piilosilmukalla kerroksen alun ensimmäiseen ketjusilmukkaan.

5. kerros:
Virkkaa 1 piilosilmukka, jotta pääset hieman eteenpäin työssäsi.
Virkkaa 3 ketjusilmukkaa + 2 pylvästä + 1 kjs edellisen kerroksen muodostamaan ketjusilmukkalenkkiin.
Seuraavaan ketjusilmukkalenkkiin virkkaa 3 pylvästä + 1 kjs + 3 pylvästä + 1 kjs.
Seuraavaan ketjusilmukkalenkkiin virkkaa 3 pylvästä + 1 kjs.
Seuraavaan lenkkiin taas 3 pylvästä + 1 kjs + 3 p + 1 kjs.
Seuraavaan lenkkiin puolestaan 3 pylvästä + 1 kjs.
Seur. lenkkiin 3 p + 1 kjs + 3 p + 1 kjs.
Seur. lenkkiin 3 p + 1 kjs.
Seur. lenkkiin 3 p + 1 kjs + 3 p + 1 kjs.
Seur. lenkkiin 3 p + 1 kjs.
Seur. lenkkiin 3 p + 1 kjs + 3 p + 1 kjs.
Seur. lenkkiin 3 p + 1 kjs.
Seuraavaan eli viimeiseen lenkkiin 3 p + 1 kjs + 3 p + 1 kjs.
Sulje kerros piilosilmukalla kerroksen alun kolmanteen ketjusilmukkaan.

2 kommenttia:

  1. Kiitos, tästä aloitan tekemään päiväpeittoa jämälangoista : ) . Huomasin vain että minulla tulee enemmän muotoonsa kuusikulmioita, kun viimeisellä kerroksella kahden kolmenpylvään välissä on kaksi kjs eikä 1.Teen jokaisen pyörylän omalla värillään. Kiitos mallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä!

      Suosituimmista malleista liikkuu monenlaisia ohjeita. Kuusikulmioitakin neuvotaan virkkaamaan useilla eri tavoilla. Onpa mukavaa, että jaoit kehitysideasi ohjeesta. Ensi kerralla, kun virkkaan kyseistä kuviota, kokeilen kuvion muokkaamista. Kirjoitan julkaisun uudelleen ja teen siihen vaaditut muutokset, mikäli jokin toinen tapa luoda kuvio tuntuu paremmalta.

      Kiitos kommentistasi!

      Poista